Interviews

Interviews afnemen en uitwerken is niet alleen voorbehouden aan journalisten. Voor vakbladen, relatiemagazines, e-zines of blogs kun je ook een copywriter inhuren. Want het is wel zo handig om in het interview gelijk bepaalde kernpunten te benadrukken. En wie kan dat nu beter dan een copywriter die gelijk tot de kern weet door te dringen?

Wat zijn interviews?

Je kent het klassieke interview wel: het vraag-en-antwoordgesprek. De interviewer stelt een vraag en degene die geïnterviewd wordt, beantwoordt die vraag. In kranten, magazines en podcasts zijn interviews graag geziene tekstvormen. Maar wat als je van je interview nu een aantrekkelijke tekst wilt maken?

Een interview verloopt immers nooit vlekkeloos. Zo benadrukt de geïnterviewde misschien net niet wat jij graag wilt weten. Of hij vertelt veel minder dan gedacht. Hoe maak je daar nu achteraf een goed lopend, aantrekkelijk verhaal van?

Als copywriter bij Content & Stories schrijf ik regelmatig interviews. De gesprekken neem ik het liefst zelf af, waardoor ik ook de persoonlijkheid van de geïnterviewde leer kennen. Die probeer ik in het uitgewerkte interview te laten schitteren. Citaten verweef ik kundig in een enthousiaste stijl. Bij het lezen krijg je het gevoel dat je deze persoon móet leren kennen.

Wat is het doel van een interview?

Interviews passen in een rijke content strategie voor het web. Ze geven je blog net wat meer afwisseling dan tutorials of nieuwsberichten alleen. Daarnaast trekken interviews de aandacht. Als mensen zijn we altijd nieuwsgierig naar andere mensen. En aan die behoefte voldoet een interview.

Hoe schrijf je interviews?

Om een interview te schrijven begin je altijd met het afnemen van het gesprek. Waar dat plaatsvindt laat ik graag afhangen van de persoon die ik ga interviewen. Het is belangrijk dat je je op je gemak voelt. De een voelt zich namelijk prettiger op kantoor, de ander in een café. Wel raad ik aan om een stille ruimte te kiezen, dus geen druk café tijdens de lunchuren. Voor kortere interviews kan een telefoon- of Skypegesprek ook voldoende zijn.

Na het gesprek ga ik het interview uitwerken. Daarom wil ik onder meer weten hoe lang de tekst moet zijn, of er een bepaalde focus is en wat het doel van de tekst is. Deze bepaal ik samen met jou op voorhand. Op de afgesproken tijd en datum lever ik het interview op.

Voorbeelden van interviews

Wil je graag voorbeelden van interviews lezen? Content & Stories schreef bijvoorbeeld dit interview met een amateurkunstenaar voor de Week van de Amateurkunst in Enschede.

Voor meer informatie over het afnemen en schrijven van interviews kun je het beste contact met Laura opnemen. Stuur gelijk een mail naar laura [ at ] content-stories.nl of klik op onderstaande button.

Neem snel contact op