Short copy & micro copy

De allerkortste teksten verdienen absoluut je aandacht. Het zijn de zinnetjes, taglines en call-to-actions die de aandacht van de lezer grijpen. Met goede short copy en micro copy help je een klant zijn winkelwagen te vullen, een aankoop te doen of snel te beslissen.

Wat is short copy?

Short copy is synoniem voor de allerkortste teksten die je als copywriter kunt schrijven. Denk bijvoorbeeld aan taglines, teksten voor buttons, call-to-actions of advertieteksten. Micro copy gaat nog een stapje verder: nog korter en nóg krachtiger.

Waarom heb ik short copy nodig?

Online heb je maar een fractie van een seconde om je klant te overtuigen voor jou te kiezen. De ruimte op je website moet je dus zeker goed besteden. Buttons met simpele teksten als ‘zet in winkelwagen’ zijn functioneel, maar niet erg creatief. Met een creatievere tekst kun je het verschil maken. Het gevolg? De klant zal met een glimlach zijn artikelen in het winkelmandje zetten. En een tevreden klant is een terugkerende klant.

Offline kun je short copy ook goed gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de teksten op een ansichtkaart, visitekaart of sticker. Op dit soort promotiemiddelen heb je vaak weinig ruimte tot je beschikking, dus direct tot de kern doordringen is cruciaal.

Welk doel bereik je met short copy en micro copy?

Het belangrijkste doel is een positieve user experience. Dat betekent dat mensen met plezier op je website komen en daar de antwoorden en producten vinden die ze zoeken. Die positieve experience beïnvloed je onder andere met de teksten op je website. Zorg dus voor aansprekende teksten, zonder al te veel opgeklopte lucht.

Een tweede doel is dat je met scherpe short copy duidelijkheid verschaft. Je vertelt mensen in één oogopslag wat ze op deze pagina kunnen verwachten of wat er gebeurt als ze op die rode button klikken. Niemand wil online te veel verrast worden, want daar hebben we even geen tijd voor.

Hoe schrijft Content & Stories short copy?

In de meeste gevallen is short copy onderdeel van het werk dat Content & Stories voor je uitvoert. Als ik bijvoorbeeld SEO teksten of webteksten voor je schrijf, dan zorg ik ook voor aansprekende call-to-actions en buttonteksten.

Mocht je nu geen webteksten nodig hebben, maar alleen short copy als taglines of call-to-actions, dan wil ik je daar graag over adviseren. Neem in dat geval contact op via de onderstaande button.

Ja! Ik wil ook aansprekende short copy op mijn website