De 4 gouden regels voor online teksten

4 gouden regels voor goede online teksten
Leestijd: 2 minuten

Een online tekst hoeft aan slechts vier regels te voldoen. Maar dat zijn dan wel gelijk gouden regels. Pas je deze vier toe, dan wordt je content beslist een stuk leesbaarder.

1. Maak je online tekst direct

Een online tekst is direct en bondig. Je komt gelijk to-the-point, houd geen lange inleidingen en vertelt de klant gelijk wat hij van jou kan verwachten. 

Gebruik daartoe een actieve schrijfstijl. Concreet schrijf je dus Je bestelt dit product in de webshop in plaats van Dit product is te bestellen in de webshop.

2. Houd je online content kort

Vermijd lange intro’s waarin je vijf anekdotes achter elkaar opvoert en voorbeelden die meerdere paragrafen beslaan. Online content is kort, korter, kortst.

Schrijf dus korte zinnen en voeg af en toe een zin van één woord toe. Kan best. 

3. Zorg dat je teksten scanbaar zijn

Wat gebeurt er als je zelf een website opent? Begin je rustig bovenaan te lezen? Of scroll je eerst naar beneden, lees je onderweg een paar koppen en klik je eerst dat leuke filmpje aan?

Zeer waarschijnlijk doe je dat laatste. Ik ook. En jouw lezers ook. Om ons sneller te helpen snappen waar je blog over gaat, voeg je veel witregels en tussenkoppen toe. Daarmee maak je de tekst scanbaar. 

Je lezers zullen je dankbaar zijn.

4. Kies voor simpele woorden

Eenvoud is kracht. Vooral als het gaat om online teksten. Jargon is een no-go, net als intellectuele woordkeus.

Maak slim gebruik van synoniemen. Wissel verschillende eenvoudige woorden af voor wat meer variatie. 

Een extra voordeel van deze regel: je content is ook te begrijpen voor lezers met een lager leesniveau. Toegankelijkheid boven alles.

Aandacht is kostbaar

Aandacht is online een kostbaar goed. 

Je krijgt de aandacht van een lezer maar één keer. Voor je het weet springt hij alweer verder naar een andere website. We moeten onze concentratie dan ook verdelen over veel verschillende taken. 

Houd jij je voor je online content aan deze vier gouden regels, dan is de kans in elk geval veel groter dat je jouw lezer met zijn aandacht bij jouw content houdt.