Duplicate content: hoe slecht is het nou écht?

Hoe slecht is duplicate content nu écht?

Duplicate content: hoe slecht is het nou écht?

Duplicate content is een no-go. Onder SEO-copywriters geldt het als gouden regel: zorg dat alle content die je schrijft uniek is. Want dubbele content – ook wel duplicate content genoemd – zou dodelijk zijn voor je plaats in Googles zoekresultaten. Maar is dat wel echt zo? En waarom dan? Ik zocht uit hoe het nu precies zit met duplicate content en schreef er dit blog over.

Inhoud van dit artikel

1. Wat is duplicate content?

2. Waarom wil Google geen duplicate content?

3. Straft Google gekopieerde content echt zo hard af?

4. Wat je moet doen om op Googles zwarte lijst te komen

5. Blijf gewoon content creëren

Wat is duplicate content?

Laten we bij het begin beginnen: een definitie van duplicate content. Daarvoor kijken we natuurlijk naar onze favoriete zoekmachine, Google. Die geeft de volgende beschrijving van duplicate content:

Duplicate content generally refers to substantive blocks of content within or across domains that either completely match other content or are appreciably similar. Mostly, this is not deceptive in origin.

Dat komt neer op:

Dubbele content bestaat uit complete blokken content die binnen een domein of tussen domeinen 100% hetzelfde zijn of opvallend veel op elkaar lijken. In de meeste gevallen is dat niet misleidend bedoeld.

Is gekopieerde content écht zo slecht? (Foto door Rawpixel via Pexels.)

Waarom wil Google geen duplicate content?

Google wil dat zijn zoekresultaten uitblinken in rijke, unieke, relevante, informatieve en opmerkelijke content. Dit betekent dat zij duplicate content ongewenst vinden, blijkt uit dit artikel van Hobo Web. Om hen te helpen dit soort content te vinden, gebruikt Google algoritmes. De algoritmes van de laatste jaren dragen dus steeds meer bij aan kwaliteit en meerwaarde. Ze zijn voor Google altijd leidend. En gekopieerde content voldoet daar dus niet aan.

Zoals dat vaak gebeurt met dergelijke richtlijnen zagen SEO-tekstschrijvers vooral beren op de weg. Google zou gekopieerde content hard afstraffen waardoor jouw website lager in de zoekresultaten terecht zou komen. Iets wat je als SEO-specialist absoluut niet wil. Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen, groeide de regel uit tot: content kopiëren is een absolute no-go. Maar Googles definitie van duplicate content laat zien dat het verhaal een stuk genuanceerder is.

Straft Google gekopieerde content echt zo hard af?

Er zijn nauwelijks bewijzen dat dubbele content wordt afgestraft met een plek op de zwarte lijst, zo blijkt uit dit artikel op de website van Neil Patel. Veel websites plaatsen zelfs regelmatig artikelen van elders. Maar hun plek in de zoekresultaten kwam daarbij nooit in het geding. Zou het dan misschien wel meevallen met de regel dat je nooit content mag kopiëren?

We vinden de sleutel in het laatste zinnetje van Googles definitie van duplicate content hierboven: in de meeste gevallen is dat niet misleidend bedoeld.

Google ziet dus echt wel dat sommige content op meerdere plaatsen staat. Sterker nog, volgens Moz schat men dat 29% van de content op internet al elders staat. Maar daarbij zien ze ook dat dit in de meeste gevallen niet misleidend is bedoeld. Denk bijvoorbeeld aan een gastblog dat je voor een ander hebt geschreven en later op je eigen website publiceert. Dit is ook dubbele content. En dit accepteert Google gewoon. Er is echter een kleine uitzondering.

Wat je moet doen om op Googles zwarte lijst te komen

Om op Googles zwarte lijst te komen, moet je het best bont maken. In de meeste gevallen ziet Google namelijk wel dat je het niet kwaad bedoelt met jouw dubbele content. Toch kunnen de alarmbellen van de zoekmachineorganisatie afgaan. Plaats je de content binnen extreem korte tijd op verschillende plaatsen, dan ziet Google dat als spam-gedrag.

In dit artikel op de website van Neil Patel staat een mooi voorbeeld. Op de dag dat een bedrijf hun nieuwe website publiceerde, kopieerde een lui PR-bedrijf de tekst van de homepagina in een persbericht. Vervolgens deelden ze die content via persbureaus. Daardoor verscheen de tekstversie van de homepagina binnen minuten op honderden plekken op het wereldwijde web. Vervolgens werd de website dus op de zwarte lijst gezet.

Op Googles zwarte lijst komen is dus een stuk eenvoudiger gezegd dan gedaan. Gelukkig maar. Zolang je af en toe content kopieert in de productomschrijvingen van je webshop of gastblogs op je eigen website publiceert, is er weinig aan de hand.

Blijf gewoon content creëren

Via Inspira Strategies.

Het is altijd goed om originele content te maken. Blijf dus gewoon content creëren, delen met anderen en gastblogs plaatsen. Daarmee bereik je nóg meer mensen die je weer kunt doorlinken naar het blog waar je voor geschreven hebt. Let erop dat je content niet massaal verspreidt en pas je boodschap aan wanneer je bijvoorbeeld voor social media schrijft. Bewaar die kalmte dus en blijf lekker content maken. 😉


Laura Schoenmakers is copywriter en tekstschrijver bij Content & Stories, haar eigen onderneming. Ze deelt op dit blog tips over SEO teksten en schrijven. Daarnaast is ze op projectbasis in te huren voor uiteenlopende communicatie- en marketingprojecten.