Het doel van je tekst bepalen: zo doe je dat

Zo bepaal je het doel van een tekst
Leestijd: 3 minuten

Elke tekst heeft een doel. Een tekst in een brochure van een kledingmerk is bedoeld om te inspireren en te overtuigen. De tekst in een handleiding voor je boekhoudprogramma is daarentegen bedoeld om te instrueren en te informeren. Voordat je aan de slag gaat met schrijven, bepaal je het doel. Hoe je dat precies aanpakt vertel ik in deze blogpost.

Een paar gedachtes over het doel

We beginnen met een overzicht van doelstellingen. Deze hangen nauw samen met de boodschap die je wil communiceren. Maar wat je ook wilt vertellen, je kunt dat niet doen zonder doel.

Ik neem de supermarkt als voorbeeld. Je bent op zoek naar eieren. Want die staan in iedere winkel weer op een totaal andere totaal niet logische plek. Aan een medewerker vraag je: ‘Mag ik je misschien wat vragen? Waar staan hier de eieren?’

In deze vraag zien we zowel behoefte als doel terugkomen. Toevallig zijn deze hier nagenoeg gelijk. Je hebt er behoefte aan om eieren te vinden, omdat je die wilt kopen. Je doel is: eieren kopen.

Doel en behoefte zijn echter niet altijd gelijk. Wanneer je als uitvaartverzorger bijvoorbeeld een e-book maakt over rituelen rondom afscheid nemen, dan kun je daar verschillende behoeftes bij hebben. Misschien heb je behoefte om je kennis of enthousiasme te delen. Misschien wil je jouw klanten helpen. 

Behoeftes bestaat in alle soorten en maten. Ik noem ze vooral omdat het handig is ze tijdens het schrijven te onderscheiden van je doel.

De doelen op een rijtje

Als blogschrijvers richten we ons meestal op enkele doelen. Dat zijn: overtuigen, informeren, vermaken, inspireren, instrueren. Kennis delen valt voor mij onder informeren of instrueren. Ik zal de doelstellingen kort toelichten.

Overtuigen

Je wilt de lezer overtuigen van het nut van jouw dienst, product of jouw standpunt. Dat laatste kan interessant zijn wanneer je twee producten met elkaar vergelijkt of een review over een product schrijft. Je spreekt de lezer direct aan en zet hem ook aan tot actie.

Informeren

Je deelt feitelijke informatie met de lezer. Het doel is dat hij na het lezen van jouw blog meer weet dan voor hij begon te lezen. Simpeler kan het niet.

Vermaken

Wil je de lezer vermaken met opvallende feitjes of een bijzonder verhaal? Kies voor een luchtige schrijfstijl om dit doel te bereiken.

Inspireren

Inspireren is een doel in een grijs gebied. Het overlapt met overtuigen en met informeren. Ik zie inspireren als een doel waarbij je de lezer niet in harde woorden aanzet tot actie, maar hem verleidt om die actie toch te ondernemen.

Inspirerend schrijven vraagt om enthousiasme over het onderwerp waar je over schrijft en een beeldende stijl met concrete voorbeelden. Ik vind de stijl vaak erg filmisch, want je beschrijft precies wat je ziet, hoort, voelt, proeft en ruikt.

Instrueren

Een instructie, handleiding of stappenplan is bedoeld om de lezer iets te leren. Een instruerende tekst op een blog kan een tutorial of stappenplan zijn. Zo schreef ik hier bijvoorbeeld een stappenplan d/t-fouten voorkomen

Bij een instruerende tekst zorg je voor kleine stapjes die de lezer voor zich ziet en eenvoudig zelf kan uitvoeren. In dit soort teksten gebruik je vaak werkwoorden om te beschrijven wat de lezer moet doen.

Hoe bepaal je het doel van je tekst?

De bovenstaande vijf doelen komen het vaakst voor in zakelijke teksten. Onthoud ze goed en download de worksheet onderaan dit artikel, dan heb je ze altijd bij de hand.

Dan komen we nu aan bij het praktische deel van deze blogpost. Want hoe bepaal je nu het doel van je tekst? Doorloop dit stroomschema wanneer je gaat schrijven en je komt er vanzelf achter.

Psst, onderaan deze blogpost staat het stroomschema ook als PDF-download.

Het stroomschema tekstdoel bepalen van Content & Stories.

Doelgerichte blogs schrijven

Met de vijf op zak zul je ontdekken dat deze doelstellingen de basis van iedere tekst zijn. Uiteraard kan er wat overlap zijn.

Ook zelf doelgericht schrijven wordt een stuk eenvoudiger nu je meer weet over de doelstellingen van een tekst.

Ga je schrijven en moet je weten wat je met je tekst wil? Volg dan het stroomschema. Ik geloof zeker dat je daarmee in de toekomst overtuigende, informerende, instruerende, vermakende en inspirerende blogs gaat publiceren.

Stuur me een linkje als het zover is. Vind ik leuk! 🙂