Hoe schrijf je over jezelf als ondernemer?

Hoe schrijf je over jezelf als ondernemer?
Leestijd: 4 minuten

Breekt het angstzweet je al uit zodra je denkt aan het moment dat je over jezelf als ondernemer moet gaan schrijven? Wat moet je over jezelf vertellen? Je wil overkomen als een sterk mens, dus die gigantische fout die je ooit maakte met je eerste klant moet er beslist niet in. Toch? In deze blogpost deel ik de dingen waar ik als zelfstandige inspiratie uit put als ik over mezelf moet schrijven. Elke inspiratiebron levert weer materiaal op voor een artikel of twee. Hopelijk vind je in mijn ideeën ook de inspiratie om zelf te gaan schrijven.

Creëer de ideale schrijfomstandigheden

Ontdek de ideale schrijfomstandigheden voor jezelf. Voor sommigen betekent dat stilte, geen afleiding of prikkels. Voor anderen betekent het sfeervolle muziek en uitzicht op de natuur.

Weet je niet precies hoe jouw ideale schrijfomstandigheden eruit zien? Probeer dan gewoon wat dingen uit. Neem de tijd om te experimenteren. Gooi het bijltje er niet na een keer proberen bij neer. Een beetje doorzettingsvermogen is wel nodig als je de ideale schrijfomstandigheden voor jezelf zoekt.

Ook belangrijk: focus. Om goed te kunnen schrijven is concentratie voor de meesten onder ons een vereiste.

Begin gewoon met schrijven

Begin gewoon met schrijven. Stel jezelf geen doel, laat je leiden door je gedachten en verwonder je over wat het oplevert.

Stel je eisen bij naar beneden. Schrijf een kladversie waarin je jouw gedachten en ideeën woorden geeft. Gewoon ergens beginnen is het beste. Later kun je je ideeën aanscherpen.

Negeer de innerlijke criticus

Ik kan dit niet. Ik ben nooit goed genoeg. Ik kan geen woorden vinden. Mijn klanten snappen nooit wat ik bedoel. Wat denk ik wel niet, dat ik dit zelf kan?

Herkenbaar? Dit zijn de woorden van de innerlijke criticus. Zijn enige doel is om jouw creatieve drive te stoppen en te zorgen dat je nooit zult schrijven. En de enige manier waarop je hiermee om kan gaan is hem te negeren. Ik schrijf nu hem, maar je innerlijke criticus kan net zo goed een vrouw zijn. Of een genderfluïde persoon. Let’s get that out of the way.

Iedereen die wel eens iets creëert of maakt, herkent de woorden van de innerlijke criticus. Er zijn diverse manieren om met zijn aanwezigheid om te gaan. Belangrijk is dat je realiseert dat je nooit van hem af zult komen.

Ergens denk ik dat we een innerlijke criticus nodig hebben om ons scherp en alert te houden. Hij fungeert toch als een soort klankbord en helpt om ons werk beter te maken.

De eenvoudigste manier om de invloed van de innerlijke criticus te beperken, is hem te negeren. Hoor je het stemmetje in je hoofd dat zegt deze blogpost gaat niemand ooit lezen? Benoem voor jezelf dat dit de innerlijke criticus is: hé, daar is hij weer! Reageer vervolgens positief, zonder je eigenwaarde te verliezen. 

Het is begrijpelijk dat ik bang ben dat niemand deze blogpost gaat lezen. Als ik hem echter niet schrijf, zal niemand het ooit lezen.

Op deze manier probeer ik met mijn innerlijke criticus om te gaan. Dat lukt niet altijd, want ook ik ben niet perfect. Soms laat ik me meeslepen en maak ik dat ene artikel nooit af. Dat gebeurt nu eenmaal.

Houd je eigen stem

Heb ook jij een voorbeeld? Zo iemand die je enorm respecteert? Een ondernemer die je het liefst zou willen zijn? Die precies zo schrijft als jij ook wilt?

Met zo’n voorbeeld op je netvlies is het risico groot dat je hem of haar na gaat doen. Je gaat precies zo schrijven als hij. Gebruikt dezelfde woorden, dezelfde grappen en stijlvormen. Pas hiermee op.

In je eigen blogposts en op je eigen website mag je gewoon jezelf zijn. Gebruik je eigen stem, want die is uniek en onderscheidt jou van anderen. De reden dat mensen met jou willen samenwerken is omdat jij jij bent. Houd dus altijd vast aan je eigen stem, jouw unieke tone-of-voice. Hoe je die vindt? Veel oefenen.

Durf kwetsbaar te zijn

Je bent een mens en ieder mens is kwetsbaar. Sterk, maar ook kwetsbaar. Deel je mijlpalen, maar ook je valkuilen. Gun je klanten een kijkje in jouw wereld. Werk je slechts 20 uur per week omdat je daarnaast voor je gezin zorgt? Vertel in een blogpost hoe je jouw dagen inricht.

Zelf wil ik maximaal 20 uur per week voor mijn klanten schrijven. Want ik vind mijn gezondheid en creatieve expressie belangrijker dan een flitsende carrière. Zo besteed ik elke dag veel tijd aan het verzinnen van lunch- en dinergerechten vol verse groente. Elke dag train ik: krachttraining, hardlopen of cardio. Daarnaast maak ik op dit moment twee toneelstukken, werk ik aan een roman en teken ik veel. Een werkbare balans vinden is lastig. Vaak trap ik in de valkuil van teveel verkeerd hooi op mijn vork. Dan roep ik te snel ‘ja’, ga ik mensen pleasen en ga ik steeds opnieuw over mijn grenzen.

Waar ligt jouw kwetsbaarheid? Wat zijn jouw mijlpalen, waar ben je trots op? Hoe ontdekte je jouw valkuilen? En wat zijn ze? Klanten vinden het best oké om jouw menselijke kant te zien.

Laat het verkopen even los

Helpt zo’n blogpost als dit wel om mijn producten te verkopen? Begrijpelijk dat deze vraag bij je opkomt. Het is een vraag waar ik mezelf ook constant mee lastig val. Ja, lastig val. Want in mijn ervaring verlamt deze vraag je creativiteit. Laat het idee van verkopen daarom even los.

Schrijven over jezelf als ondernemer hoeft niet direct iets op te leveren. Je tekst kan prima zonder doel. Maak jij een tekst met het onderliggende idee dat het MOET verkopen, dan leest de lezer dat steeds tussen de regels door.

Een lezer prikt zo door jouw opzet heen.

Het gevoel dat aan het einde van je tekst overheerst als je jouw call-to-action deelt, is waarschijnlijk teleurstelling. Eerst triomf: ha, zie je wel, hij wil me gewoon wat aansmeren. Vervolgens teleurstelling: jammer dat het niet echt is.

Een betere schrijver worden met Content & Stories

Schrijven is een vaardigheid die je kunt leren. Tot op zekere hoogte speelt aangeleerd talent een rol en ik geloof dat je veel schrijfskills aan kunt leren. Het begint met de open mindset dat je schrijven kunt leren. Hoe je een open mind krijgt, daar helpt Content & Stories je bij met deze – en andere – artikelen. Met de tips en handleidingen op dit blog help ik je om een betere schrijver te worden. Zo wordt het een eitje om je eigen content te maken en bijvoorbeeld eigenhandig betere e-mails en nieuwsbrieven te maken.

Foto bovenaan deze blogpost via Pexels.