Supersnel zelf een persbericht schrijven

Leer zelf een persbericht schrijven
Leestijd: 2 minuten

Schrijf je zelf een persbericht en zoek je een handleiding hoe je dat aanpakt? Zoek dan niet verder en ontdek in deze blogpost hoe je supersnel berichten met nieuwswaarde schrijft.

De onderdelen van een persbericht

Ieder persbericht bestaat uit een vast aantal onderdelen. We beginnen altijd met de belangrijkste punten. Deze vatten we samen in vijf W’s en een H: wat, wie, waar, wanneer, waarom en hoe.

Sla de persberichten in de lokale huis-aan-huis er maar eens op na. Geheid dat aankondigingen deze zes onderdelen omvatten.

Beantwoord deze vragen

Ga je een persbericht schrijven, dan hoe je dus enkel die zes vragen te beantwoorden.

  • Wat gaat er gebeuren?
  • Wie is erbij betrokken?
  • Wie is de organisator?
  • Waar gaat het gebeuren?
  • Wanneer gaat het gebeuren?
  • Waarom op die plek of op die datum?
  • Waarom wordt dit georganiseerd?
  • Hoe gaat het plaatsvinden?
  • Hoe kunnen mensen bijvoorbeeld kaartjes kopen voor het concert?

Niet alle vragen zijn voor alle gebeurtenissen van toepassing.

Kun je geen antwoord bedenken? Laat de vraag dan achterwege, want een persbericht is altijd kort en bondig.

Schrijven volgens het uitrol-model

Een persbericht of nieuwsbericht schrijf je altijd volgens het uitrol-model. Stel je het bericht voor als een rol perkament, van enkele meters lang. De informatie die de meeste prioriteit heeft, zet je direct bovenaan. Dat is immers de tekst die de lezer het eerst ziet. 

Kiest de lezer ervoor om het perkament niet verder uit te rollen, dan heeft hij toch de belangrijkste informatie al gelezen. 

Rolt hij de nieuwsrol wel verder uit, dan krijgt hij nog wat meer achtergrondinformatie. Deze tekst is niet per se nodig om het bericht te begrijpen. Een eindredacteur van een krant kan er daarom voor kiezen deze tekst uit je persbericht te knippen.

Achtergrondinformatie die je deelt in een persbericht zijn bijvoorbeeld details over de organisatie, het programma van het concert of de indeling van de lezingen die je gaat geven.

Deel je een persbericht over een nieuwe locatie van jouw bedrijf, vertel dan iets over de enorme groei die je hebt doorgemaakt sinds de start.

Je persbericht aankleden

Volg je de bovenstaande twee stappen, dan heb je al een compleet nieuwsbericht dat zeker geplaatst wordt in de meesteplaatselijke kranten. Om je te onderscheiden van de rest (die de persberichten precies op deze manier schrijft), kun je jouw persbericht ook wat meer aankleden en schwung geven.

Voeg eens een citaat toe van een tevreden bezoeker aan jouw evenement, deel een korte anekdote van twee zinnen, bedenk mooie beeldspraak of kom met een actuele inhaker. Organiseer je iets voor de kerstdagen? Neem dan het gezellige kerstgevoel mee in je persbericht. Schets een beeld dat mensen herkennen en dat ze aanspreekt. Let er overigens wel op dat je persbericht niet te lang wordt.

Download het stappenplan persbericht schrijven

Sta je te trappelen om aan de slag te gaan met jouw persberichten? Download dan gelijk mijn stappenplan. Hier staat alle informatie uit deze blogpost op. Zo heb je alles in één handig overzicht bij elkaar.