The round pegs in the square holes

Operazangeres Maria Callas

The round pegs in the square holes

Leestijd: 2 minuten

Content & Stories deelt inspirerende content met de wereld. Deze commercial van Apple blijft mij in elk geval steeds opnieuw inspireren.

De commercial van Apple

De commercial hoorde bij de campagne Think Different van Apple, die liep van 1997 tot 2002. We zien en horen hier in alles de filosofie van Steve Jobs. De man die ook zei: Stay hungry, stay foolish.

Natuurlijk is Steve Jobs niet perfect, dat is geen enkel mens. Maar zijn woorden raken mij. Zo vond ik op de Wikipedia pagina over de Think Different campagne het volgende fragment uit een interview met hem.

When you grow up you tend to get told the world is the way it is and your job is just to live your life inside the world. Try not to bash into the walls too much. Try to have a nice family life, have fun, save a little money.

That’s a very limited life. Life can be much broader once you discover one simple fact, and that is – everything around you that you call life, was made up by people that were no smarter than you. And you can change it, you can influence it, you can build your own things that other people can use.

The minute that you understand that you can poke life and actually something will, you know if you push in, something will pop out the other side, that you can change it, you can mold it. That’s maybe the most important thing. It’s to shake off this erroneous notion that life is there and you’re just gonna live in it, versus embrace it, change it, improve it, make your mark upon it.

I think that’s very important and however you learn that, once you learn it, you’ll want to change life and make it better, cause it’s kind of messed up, in a lot of ways. Once you learn that, you’ll never be the same again.

Zijn woorden blijven hangen omdat ik me erin herken. De status quo bevragen, altijd verder denken, geen grenzen zien, een oneindige hoeveelheid mogelijkheden zien, je verbeeldingskracht ten volle benutten. Dat is hoe ik ben.

Natuurlijk ben ik ook Content & Stories. Daarom wil ik mijn persoonlijkheid laten doorklinken in mijn tone-of-voice. Ik raak geïnspireerd door andere ondernemers en creatievelingen die anders durven te zijn, die de status quo aan de kaak durven te stellen. De wereldveranderaars. Met hen werk ik het liefste samen.

Wie zien we hier?

Toen ik dit filmpje een aantal keer had bekeken vroeg ik me af: wie zien we hier nu eigenlijk? Jij wil het vast ook weten, dus hierbij de lijst van celebs in chronologische volgorde.

  • Albert Einstein
  • Bob Dylan
  • Martin Luther King Jr.
  • Richard Branson
  • John Lennon (met Yoko Ono)
  • Buckminster Fuller
  • Thomas Edison
  • Muhammad Ali
  • Ted Turner
  • Maria Callas (ook in de foto bovenaan dit artikel)
  • Mahatma Gandhi
  • Amelia Earhart
  • Alfred Hitchcock
  • Martha Graham
  • Jim Henson (met Kermit de kikker)
  • Frank Lloyd Wright
  • Pablo Picasso

Nee, die ken ik ook niet allemaal. Veel Amerikanen en heel veel mannen. Nu wil ik niet zeggen dat mannen geen inspiratiebron voor me zijn, maar waarom zijn van deze achttien mensen (en één kikker) er slechts vier vrouw? Waarom niet 50/50?

Hoe leuk zou het zijn om deze inspirerende commercial eens opnieuw te maken, maar dan met alleen vrouwen! Dan denk ik vooral aan vrouwen van over de hele wereld. De vrouwen die de wereld een klein beetje beter maakten, verandering brachten en tegen de status quo aanschoppen.

Wie is jouw spreekwoordelijke round peg in a square hole?